RaceDay Historie

Masser af pral, øl og gode historier

Det hele startede med noget praleri i baren en fredag aften inde i Mostens gamle klubhus over nogle øl. Der var altid diskussion og snak om, hvorvidt det var Klaus’ Norton Commando, som var den hurtigste eller det rent faktisk var John Rørs Triumph Bonneville, der bare rykkede for vildt. Jo flere øl, jo vildere praleri. Sent på natten, måske et godt stykke ud på morgenen, blev parterne enige om, at de hellere måtte få sagen afgjort. Øllen var stadig i blodet, og det samme var gejsten til at prøve kræfter.
Øllen fik lov til at dampe af, og gejsten forblev i kroppen, inden der blev linet op på den ca. 2,5 m brede dragracingstrip bag klubhuset. Flere af klubmedlemmerne mødte også op til start for at teste deres mc. Mostens klubmesterskab i dragracing var en realitet, og alle fik fyret den af den sensommerdag i 1992.
Hvem der egentlig vandt mester skabet, er for længst glemt. Om det var en Norton eller en Triumph, som var den vildeste på banen, det huskes kun af ejeren eller er for længst fortrængt.
Året efter gentog vi dagen med at finde årets hurtigste motorcykel i Mosten. Rygterne havde bredt sig ud i naboklubberne, idet flere havde fundet vej til Mosten for at få testet deres motorcykel. Samtidig havde vi arrangeret stockcarrace naboklubberne imellem, hvor alle skulle stille med et par biler til formålet. Den lokale skrothandler havde kronede dage, da der var blevet købt godt ind af de gamle bilvrag. Nogle havde lige brugt et par timer til at modificere bilerne, så køleren ikke sad så udsat. Der deltog flere kreative køretøjer i løbet. Alle bilerne blev efterfølgende futtet af i en stor dynge.

Ingen havde i 92 drømt om, at der 25 år senere stadig ville blive kørt race på Bode Engvej, og at flere tusinde mennesker ville valfarte til Mosten for at se race, høre musik og hygge sig. Den dengang noget forhutlede markvej på 2,5 m., blev senere og af flere omgange, opgraderet til en 8 m. bred og 700 m. lang dragracingbane med 650 meter fast autoværn i begge sider.

Frøet til Mosten Raceday blev sået den september formiddag i 1992, da vi fyrede op for alt vores gammelt jern for at se, hvem der havde Mostens hurtigste motorcykel.
I 1994 blev Raceday skabt, og klubmesterskaberne gled ud. Medlemmerne havde nu rigelig at gøre med at afvikle Raceday og servicere de mange gæster på pladsen.

Det har været en lang og spændende rejse gennem 25 år at arrangere og planlægge Raceday.