Mosten MC
Medlemmer
Engelsk Træf
Raceday
Old Bike Meet
Aktiviteter
Mc Camp
Hotel mv.
Galleri
Links
 
 
 
 
 

 
 
 
INFO AWARD CAMPING PROGRAM ENTREBILLET PRESSE TILMELDING TILMELDTE REGLEMENT BANEN  
   
 
     
     
     
On the STRIP - DRAGRACING Bikes and cars.

Mosten Drag Way i Bode Enge, vil i 2012 som altid lægge asfalt til mere end 250 dragracing teams fra nær og fjern.
Allerede inden årsskiftet, henvendte de først Race Teams sig for at rykke for at tilmeldingen skulle åbne. De ville sikre sig en plads i feltet på Mosten Race Day, hvor der er et max på 250 teams.
Race Teams fra såvel Belgien, Holland, Tyskland, England, Sverige, Norge, Finland og selvfølgelig Danmark, er tilmeldt dette års Race Day i de 14 klasser, der køres i, så der bliver knald på.

Igen vil Finalerne i Europamesterskaberne i Top Gas- klassen, blive kørt under Mosten Race Day, og vi vil derfor igen kunne forvente, et meget stort felt af heftige Top Gas dragbikes fra store dele af Europa.
Top Gas er klassen lige under Super Twin klasse, som er sværvægteren i dragracing på to hjul.

Markvejen som går lige forbi Mostens klubhus, og ender ud i Mosten Raceway, ligger til dagligt asfalt til gyllevogne, møgspredere, hestevogne og kornvogne, samt andet godt, her er køretøjer som John Deer, Ford, Fiat og Massey Ferguson, de mest sete køretøjer på de 201 m drag strip.
Markvejen er den mest populære markvej, i dragracing kredse i store dele af Europa.
Mosten MC arbejder løbende med at forbedre forholdene på og omkring banen, til stor glæde for, såvel kørere, landbrugskørsel, publikum og os som arrangør.
På Mosten Race Way er der kun 8 x 700m at gøre godt med, hvilket gør, at vi kun kan køre sprint, hvor der køres en af gangen på tid. Den optimale bane bredde og længde i Mosten ville være, 16 x 1200 m, hvorved vi ville kunne køre, et rigtigt dragracing løb, hvor der køres to af gangen.
Skulle en gavmild sponsor stå med pengene til denne udvidelse, ville vi måske overveje den, ellers er det fint som det er.

Trods de trange kår på banen, er strækningen alligevel kåret, som værende en af de bedste Dragracing-baner for sprint i Europa, og det alene er jo et kado for Mosten.
I 2011 blev der sat flere Europarekorder, og en enkelt verdens rekord på banen, hvilket skyldes den formidable præparering af banen, som pågår hele ugen op til Raceday start, en videnskab og et engagement uden lige.
Da banen er en privat fællesvej, som er ejet af lodsejerne omkring os, er der visse hensyn der skal tages, ikke mindst i høsttiden op til Raceday, hvor det kan gå rimeligt hektisk for sig, da høsten gerne skulle i hus inden Raceday og at vi også gerne skulle bruge markerne til bl.a. parkering, (netop derfor holdes Raceday på dette sene tidspunkt af året).
Til dagligt er banen offentlig tilgængelig, og bruges til normal trafik, idet den er gennemgående og går op til en nærliggende by, på klubaftener høres der ofte, et eller andet 2 eller 4 hjulet køretøj blive fyret af ud af banen, og forsvinde ud mod fjorden, og væk er den.
Ugen op til Race Day, vaskes, skrubbes og gnubbes banen, for at få selv den mindste skvat gylle op af porrerne i asfalten, inden feje suge maskinen til sidst, fjerner det hele, så grebet kan blive optimalt og de mange tusinde heste kan overføres til asfalten.
Banen bliver efterfølgende pusset, plejet, nusset og strøget, præpareret og gejlet, snittet og syet, så vi kan opnå optimalt greb i banen, selv den mindste skvat gylle på banen, kan give fatale følger for de explosive køretøjer og deres motorer. Der køres i 2 hele dage med at gøre banen klar, så belægningen er optimal, således at 5000 vilde og ustyrlige heste i en top fuel dragster, kan trykkes af på banen, uden at den skal gå op i røg, med en motoreksplosion til følge.


Mød op til nogle uforglemmelige dage til Mosten Raceday 30-31 august 1-2 september 2012
Alle er velkomne, tag konen, kæresten, naboen eller din kollega med til Raceday, de kan li det stol på det.

 
 
 
 
 
 
 

©Copyright 2004. Mosten MC